Àrea d'acció territorial i serveis urbans

Notícia

La Generalitat proposa actuacions per a millorar la funcionalitat de l’Eix Diagonal per valor de 90 MEUR

27 de juliol de 2018

El projecte preveu diverses solucions tècniques, en funció del trànsit i característiques dels trams Vilafranca – Capellades i Capellades - Igualada 


El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat als alcaldes dels municipis per on discorre l’Eix Diagonal, entre Igualada i Vilafranca del Penedès, la proposta d’actuacions que està treballant la Generalitat per millorar-ne la funcionalitat. Aquest projecte, que se sotmetrà a informació pública a l’octubre, es basa en l’execució de diverses solucions tècniques adaptades a les característiques i al trànsit que tenen aquests trams: Vilafranca–Capellades i Capellades–Igualada.

L’Eix Diagonal va entrar en funcionament el 2011, uneix Vilanova i Manresa i té una longitud de 65 quilòmetres. D’aquest recorregut, 11 quilòmetres tenen dos carrils per sentit –entre Vilanova i Vilafranca– i 54 quilòmetres –entre Vilafranca i Manresa– tenen un carril per sentit.

Aquesta infraestructura ha acostat el litoral i les comarques centrals, potenciant tant les comunicacions intercomarcals com les de més llarg recorregut; una prova n’és el creixement significatiu i continuat del trànsit: un 35% acumulat. Pel que fa als percentatges anuals d’augment del trànsit, han estat força més alts que la mitjana de la xarxa viària a Catalunya, un 7,5% davant del 3,5% de la mitjana catalana.

El tram entre Vilanova i Vilafranca té intensitats de trànsit a l’entorn dels 30.000 vehicles/dia i, així, presenta una funcionalitat òptima. Per aquest motiu, les actuacions que s’han presentat, abasten el tram que té un carril per sentit de circulació, entre Vilafranca i Igualada.
  
Tram Vilafranca del Penedès – Capellades   
Aquest tram té una longitud de 24km i registra un trànsit de 15.000 vehicles diaris. La solució proposada és la implantació d’un tercer carril a la carretera, de manera que quedi una secció 2+1. Aquest model és una solució òptima per a intensitats de fins a 25.000 vehicles/dia i permet ampliar els trams on es pot avançar –en aquest cas, d’un 20% a un 50%– i millorar-hi les condicions de seguretat en aquesta maniobra. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal. 
Les zones d’avançament es distribuiran alternadament i equilibradament al 50% per sentit. D’altra banda, en cas d’incidència, la calçada d’un sol carril tindrà l’amplada suficient per a permetre el creuament de dos vehicles. Aquesta solució és compatible amb un futur desdoblament de la carretera, si fos necessari. 

Tram Capellades – Igualada 
Aquest tram, de 7km de longitud, és el que té més trànsit de tot el corredor on s’actuarà; és d’uns 20.000 vehicles diaris i arriba a puntes de 24.000 durant l’estiu. Per adaptar-lo al trànsit que suporta, i alhora que millorar-hi la funcionalitat i la seguretat, s’efectuarà el desdoblament, amb dos carrils per sentit de circulació.

Tram Igualada - Manresa
El tram entre Igualada i Manresa, amb 23km de longitud, és el que té menys trànsit del corredor, amb 9.500 vehicles diaris. En aquest tram la solució, que s’ha executat recentment, és la implantació d’una separació de fluxos, una franja central de color vermell i amb ressalts, delimitada per una línia blanca sonora a ambdós costats. Aquesta actuació permet reforçar la percepció per part del conductor de la separació dels sentits de la circulació.